zondag 25 augustus 2013

Fashion loves Interior

Door: Nisse Benhaddaoui, Perscentrum Wonen

Aztekenprints, neon, mintgroene details, pastel en Scandinavisch minimalisme: zoveel mensen, zoveel wensen. Het ging er vroeger wat zuinigjes aan toe qua hoeveelheid trends, maar tegenwoordig kun je kiezen uit een indrukwekkende reeks stijlen. Dat past bij onze individualistische maatschappij, waarin alles op maat gemaakt lijkt te zijn voor onze levensstijl en persoonlijkheid. Het is heel simpel; one size (of trend) doesn’t fit all. En zo zie je de trends elkaar in hoog tempo opvolgen en zich bewegen over domeinen die eerst redelijk zelfstandig functioneerden: mode en interieur.

Neem nu de colourblocking-trend van vorig jaar, die zo’n grote hit werd dat labels – van high-end tot high-street – er massaal mee aan de slag gingen. Wat een genot voor het oog, dat kleurenspektakel in het straatbeeld! Maar daar bleef het niet bij – ook het meubilair was aan de beurt. Het Italiaanse modemerk Marni, bekend om haar verrassende grafische prints, lanceerde een collectie van “gecolourblockte” tuinstoelen speciaal voor Salone del Mobile. Denk aan Barbieroze met helblauw en een toefje groen. Je interieur kun je dus meten aan je kledingstijl en dat geeft aan dat er een interessante ontwikkeling gaande is. De afstand tussen wonen en mode wordt steeds kleiner.

Bloementrend

Modeontwerpers hebben dit door en bakenen nieuw terrein af. Zo zal Mary Katrantzou in 2014 een wooncollectie lanceren en treedt ze daarmee in de voetsporen van o.a. Diane von Furstenberg, Ralph Lauren, Jean Paul Gaultier, Versace en Missoni. Ook opvallend: ontwerpers die bijklussen als interieurstilist. Namen als Bas Kosters, Sjaak Hullekes en Spijkers&Spijkers sloegen in 2012 de handen ineen om Hotel Modez in te richten, dat zich bevindt in het modekwartier van Arnhem. Wie wat inspiratie moet bijtanken, is hier aan het juiste adres. Dat mode- en interieurtrends op elkaar inspelen, illustreren we in dit artikel door de bloementrend uit te lichten. Kijk mee!

interior-fashion-wonenonline-01

Fotocredits v.l.n.r.: bloemenmuur (Tensta Konsthall), Levi’s Made and Crafted (fotografie door Martin Zad, styling door Raul Guerrero), fotoproductie Kinfolk Magazine (fotografie door Parker Fitzgerald, styling door Amy Merrick), gebloemd theedoek (Lisa Rupp), outfit vrouw (Dries van Noten), bloemenkussen (Versace Home).

Red like a fine wine

Mannen mogen in 2014, als het aan Gucci ligt,  gekleed gaan in chique maar jolige bloemmotieven, in bordeauxrood en zalmroze. Maison Martin Margiela speelt met dezelfde tinten, maar kiest liever voor bloemcorsages. Dit kleurenpalet zie je duidelijk terug in het interieur.

interior-fashion-wonenonline-02

Fotocredits v.l.n.r.: outfit man (Gucci),  lamp (John Derian), outfit vrouw (Maison Martin Margiela), overhemd (A Fish Named Fred).

Kleur op kleur, laag op laag

Nog meer bewijs dat mode en interieur dezelfde taal spreken. Turquoise, roze en limegroen zijn de hoofdkleuren in beide disciplines. Daarnaast draait het om het combineren van verschillende prints, waardoor er gelaagdheid ontstaat. Rechts is beeld te zien van een fotoproductie in Country & Town Magazine (april 2013). Het bloemenpatroon is verwerkt in de panty, in de haardecoraties, de kleding, de handschoenen, op de tassen en corsages – gecombineerd met fleurige items in het decor. De vergrotende trap der blommen; floral is here to stay!

interior-fashion-wonenonline-03

Fotocredits: modeproductie Town and Country Magazine (fotografie door Ruven Afanador, styling door Hanna Teare).

Colour shocking

De familie Missoni omarmt vrolijkheid en dat zie je meteen terug in deze mixed floral-bank. De resortcollectie van Marc Jacobs (2014) sluit hier met haar contrasterende motieven op aan. Saillant detail: dankzij deze nieuwe invalshoek colourblocken we nog even door.

interior-fashion-wonenonline-04

Fotocredits v.l.n.r.: outfit vrouw (Marc Jacobs), bank (Missoni Home), modeproductie W Magazine (fotografie door Sharif Hamza, styling door Giovanna Battaglia).

Kalm bloemenkoraal

Grijs met subtiele, nuchtere rozen voor op je bed (Zara), je stoel en je kostuum (Alexander McQueen 2014). Het neigt naar pastel, maar is het toch net niet. Tussen verweerd en ultraverzorgd in; deze look steekt af tegen de kleurenchaos van de vorige afbeelding.

interior-fashion-wonenonline-05

Fotocredits v.l.n.r.: interieur (Jannepeters.de), outfit man (Alexander McQueen), bank (Zara).

Folklore

Voor modehuis Alexander McQueen is het helemaal raak in 2013/2014. Mannen en vrouwen zijn gekleed in diverse bloe(m)(d)mooie motiefjes: klassiek, rauw of luchtig. Bij het desbetreffende beeld gaat het uiteraard om de laatste categorie. Deze frisse ietwat folkloristische subtrend zie je terug in de woonaccessoires. Het kussentje van Orimono en het dekbed van Zara hebben dezelfde kleurschakeringen.

interior-fashion-wonenonline-06

Fotocredits v.l.n.r.: outfit vrouw (Alexander McQueen), bed (Zara), kussentje (Orimono).

Binnen een mode- en woontrend zijn een hoop nuances te ontdekken. Ook blijkt dat mode en interieur een hecht duo zijn.  We vinden het steeds belangrijker dat onze huizen weerspiegelen wie we zijn, zoals dat geldt voor onze kledingstijl. Scott Schuman (The Sartorialist) vat het samen in zijn boek ‘Closer’: “At the end of the day style is communication.”

interior-fashion-wonenonline-07

Bron: Perscentrum Wonen

gratis woonbrochures-3